Idag stör jag mig på..

Ja, jag tänkte börja med en liten sak här i min blogg.. Eftersom att det finns så mycket som jag stör mig på så ska jag ta en "idag stör jag mig på.." Kommer kanske inte hålla på varje dag.. Men så ofta som jag orkar.. :)

Idag stör jag mig på... Människor som tror att dom är något mer än vad dom egentligen är.. Människor som får för sig att världen kretsar kring dem och som absolut inte kan tänka sig att människor har andra åsikter.. Människor som inte absolut inte kan ta att man inte trivs, att man inte anser samma sak.. Ja, det är väldigt irriterande..

Jag ser mig inte som en svensk till exempel.. Visst, jag bor i Sverige och har bott här tillräckligt länge för att kunna kalla mig svensk. Men jag vet inte.. Och när jag säger att jag inte känner mig svensk så får man oftast kommentaren "aah, men flytta tillbaka till Åland om det är så jävla mycket bättre!" Och tro mig.. Det är de verkligen INTE!! Det är en håla som förmodligen kommer ha ganska mycket inavel snart om dom inte börjar släppa in fler människor dit.. Alla känner alla och alla har knullat med alla!! Men för det betyder de inte att jag inte gillar Åland heller.. För det gör jag.. Jag kan bara inte tänka mig att flytta dit igen!

Det är en plats man kan åka till under en semester eller när man vill komma bort från verkligeheten.. Men bo där?? Nej!! Och det är de ju också folk som tar illa vid sig! "Jaha, men du är ju här ifrån.. Varför kan du inte bo här?? " Vill ni veta varför?

Det beror inte bara på att alla känner alla och att de flesta har knullat med alla de känner.. Utan också för att om man mår dåligt som man säger med ett finare ord.. Och med det lilla sämre: Visar tendenser till att vara psykiskt dålig eller till och med psykiskt sjuk.. Då finns det ingen bra psykisk hjälp.. Då hamnar man på ett mentalsjukhus som man inte kommer ifrån! Hallå?? Lever vi på 1800 talet eller? :)

Säg att man har svårt för att säga nej, samtidigt som man har en diagnos och har ett barn som man kanske inte klarar av att ta hand om själv.. Att man behöver lite mer stöd i vardagen.. Ja då tas barnet ifrån en.. Då får man inte längre ha vårdnaden om det barnet, för du är INGEN bra mamma!! Nehe, om inte den personen är en bra mamma för sitt barn för att hon behöver lite mer stöd, vem är då en bra mamma? En mamma är alltid en mamma och den rollen kan INGEN ta ifrån en..

Säg att det finns problem i hemmet.. Vad får man då för hjälp.. Ingen!!

Så, Åland är en JÄTTEFIN turistort.. Men att bo där är som att komma tillbaka till medeltiden.. :P Och det här är det ju förståss många som stör sig på att jag tycker. Men vet ni vad? Jag bryr mig inte det minsta :)

Sverige är ju inte så jävla mycket bättre de egentligen.. Visst vi har bra hjälp för de som behöver de. Och visst, jag är en "invandrare" men till skillnad från andra invandrare så klarar jag av språket och kan göra rätt för mig.. Vilket de flesta som kommer från arabländer eller turkar eller sånt schalahala OFTAST inte gör.. Nu säger jag inte att alla gör så.. men de flesta.. Och Sverige klagar så ofta på sin ekonomi, och att det är just mycket invandring. Ja, men släpp inte in fler.. Ta tag i de som redan finns och lär dem mer! Och nu är jag förmodligen en rasist också.. Ja, vet ni vad? Jag kanske är de.. Jag kan ärligt säga att jag inte gillar muslimer, jag tycker att dom är ett pack som är rent ut sagt förjävliga.. Men det står för mig, och givetvis är inte alla likadana.. Men jag gillar inte deras åsikter om kvinnor!

Så, jag känner mig inte speciellt svensk.. Och inte speciellt finsk heller.. Så vad är jag då? Jo, jag är en svennefinne.. För att jag gillar Sverige som land.. Jag gillar hur långt dom har kommit i utveckling jämfört med just Åland.. Och jag gillar Åland för lugnet och de flesta människorna där..

Hoppas inte att det var för många som tog illa upp ;)

P&K Michilicious
Michilicious - Bara för att jag är jag
Postat av: Sebbe

Håller med dig till 100%! :D

2011-02-20 @ 21:30:38
Postat av: Ewa och tomtenissorna

:) Say noooo more but I like it alot!!

2011-02-21 @ 14:06:22
Postat av: Jennifer, mamma till Lukas och Leiah

MYCKET bra skrivet syster!!! <3

2011-02-22 @ 13:50:03
URL: http://ettuddanamn.blogg.se/


Skriv dina tankar och funderingar här:

Namn:
Kommer du ofta hit?

E-postadress: (publiceras ej)

Nummer?: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Att lämna en kommentar innan ni går :)
RSS 2.0