Traditioner.. :O

Varför firar man valborg med eld? Och varför super de flesta då? Och uppmuntrar man inte pyromaner den dagen till att elda upp allt möjligt.. :S  

Varför äter man överdrivet mycket ägg och godis på påsk? Vart kom påsk-kärringarna ifrån? Alltså, hur kom man på den idén? Och blåkulla, vart ligger det? :O

Varför ska man älska sina närmsta mer på alla hjärtans dag? Om man är i ett förhållande ska man väl älska personen lika mycket varje dag och man blir ju inte direkt överraskad om man får en present på den dagen. Och man kan ju inte direkt känna sig speciell eftersom alla andra hundra tusentals kvinnor också får presenter.

Varför har man en tomte på julafton? vad har han med kristifödelse att göra? Visst jag är inte troende, men ändå!? 

Varför ska man äta semlor efter fastan? Ska man inte vara glad över att man kanske gått ner några kilon efter jul och då skita i att frossa i semlor? 

Varför blir det ofta bråk på nationaldagen? Ska man inte vara glad och fira sitt land istället för att slåss pga att vi kanske har en invandrare för mycket i vårt land?

Varför har man en midsommarstång vid midsommar? Som man dessutom ska göra bort sig runt och dansa och sjunga till "små grodorna.. "

Nej, jag tror inte att jag och traditioner går ihop.. Kanske för att jag inte förstår mig på dem.. :P Sen så är det alltid folk som säger till mig "men maten är ju speciell.." JO, för köttbullarna på påskbordet, julbordet och alla andra bord smakar så mycket annorlunda jämfört med dom jag äter alla andra dagar på året. Och sillen likadant? Korv som korv.. Fine att det är prinskorv.. Men den smakar lika härsket i alla fall :P Och potatis äter man också alltid. Och man kan inte säga att det är nypotatisen som är speciell vid midsommar heller, för eftersom jag har tillbringat många somrar hos mormor och morfar som har fri tillgång till nypotatis som jag inte tycker att den är speciell.. Men vart kom allt det andra ifrån?

Ta halloween (stavning?) till exempel.. En dag då man ska visa respekt för de döda.. JAA!! Men då skickar vi ut våra barn utklädda till monster och låta dom tigga godis hos andra eller ge dom ett spratt.. I dont get it :P

Julafton, då föddes Jesus, sägs det.. Men, var tomten en av de tre vise männen eller?

Påsken, då dog jesus.. JAA!! Än en gång klär vi ut våra barn till påskkärringar och låter dom tigga godis :D Kanske ängeln som kom och prata med Jesus var en påskkärring? :O Eller var det en påskkärring som återupplivade honom? :P

Men min största hat dag av alla dagar är alla hjärtans dag. Vad är det för jävla trams egentligen? "peeeace loooove and understandiiing!!! bloommoooor till allaaaa!! Och vi som jobbar i affärer blir jätte glada för att alla dumma svenskar lägger ner tusentals kronor på saker som i vanliga fall kostar 25 kr!" Haha

nej, nu ska jag sluta klaga.. Det är säkert jätte trevligt att gilla traditioner. xD

Men som sagt va, alltid lär jag ju ha retat upp någon nu xD

P&K Michilicious
Michilicious - Bara för att jag är jag


Skriv dina tankar och funderingar här:

Namn:
Kommer du ofta hit?

E-postadress: (publiceras ej)

Nummer?: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Att lämna en kommentar innan ni går :)
RSS 2.0